Estimulació Neuro-Cognitiva (en format de bàsquet) a la Fundació Elna

El bàsquet és un esport que requereix un treball físic, tècnic i tàctic molt important. La combinació d’aquestes tres característiques afavoreixen un treball del sistema nerviós central al llarg de tot l’entrenament.

La metodologia intervàlica característica d’aquest esport ens permet incidir en la salut cardiovascular dels esportistes treballant sobre el seu pes corporal i evitar l’aparició de processos hipertensius. D’altra banda, a través de les habilitats motrius específiques d’aquest esport podem realitzar un treball de força muscular que asseguri una bona salut del seu sistema músculoesquelètic.

D’altra banda, el bàsquet permet el treball de les capacitats d’improvisació i anticipació, fonamentals per les activitats de la vida diària, i propicia un elevat nivell d’integració i interacció entre els jugadors, assolit també a partir de l'organització de tornejos de bàsquet inclusius, amb la participació d’equips formats per persones amb DFI i joves sense discapacitat.

El 2014 la Fundació Elna per a la diversitat funcional intel·lectual va organitzar la primera edició del torneig de bàsquet inclusiu "Tots dins la cistella", amb la participació de jugadors de l'equip DID-ELNA i joves de l'AEIG-Palamosí. Aquest torneig es va portar a terme  a la pista de bàsquet del Servei d'Esports de la UdG, on s'entrena cada dijous l’equip DID-ELNA.

El 2015 es va organitzar la segona edició del torneig inclusiu “Tots dins la cistella”. En aquesta ocasió van participar-hi joves que de manera voluntària van voler formar part d’aquesta jornada.

Resum de la Memòria del Pla d’actuació 2015

Activitat realitzada tots els dijous, amb la participació de 8 nois i noies. Entrenats per una entrenadora qualificada de la fundació i un entrenador de suport. Els entrenaments es realitzen a les instal·lacions esportives del Servei d’Esports de la Universitat de Girona, al llarg d’una hora i mitja a la setmana.

El bàsquet està recomanat per a aquests joves, sempre que estigui adequadament adaptat. A part de treballar les capacitats físiques bàsiques lligades a la salut, és molt important el gran treball cognitiu que requereix, la importància en la presa de decisions, així com el treball en equip i la consciència dels altres.

Resum de la Memòria del Pla d’actuació 2014

Tots els dijous es fan entrenaments a les instal·lacions esportives de la UdG en sessions d'una hora i mitja i amb la participació de 6 nois i noies i una entrenadora qualificada de la fundació. El bàsquet està recomanat per a aquests joves, sempre que estigui adequadament adaptat, perquè treballa la resistència, la sincronització, la coordinació de moviments i la relació òculo-manual. Així mateix, afavoreix el desenvolupament cognitiu i ajuda molt en la presa de decisions, a més d'afavorir la consciència de l’altre i el treball en equip.