Salut, Exercici Físic i Diversitat Funcional Intel·lectual

Projecte adscrit en el Registre d’Entitats Esportives del Consell Català de l’Esport de la Generalitat de Catalunya, amb el número de registre A01934.

El projecte ELNA 3CSPrograma per prevenir malalties cròniques a la província de Girona - Catalunya.

Oferim un programa específic d’exercici físic correctament adaptat, com a factor protector per prevenir o retardar l’aparició d’aquestes malalties, i en conseqüència millorar la seva qualitat de vida a l’actualitat, però sobretot en l’envelliment. Aquestes persones presenten una prevalença tres vegades més alta que la població sense DFI a patir-les. És un programa pioner a Catalunya.

S’ha demostrat que les persones amb diversitat funcional intel·lectual  tenen uns nivells de condició física inferiors a la mitjana perquè fan poc exercici físic a causa de la seva tendència al sedentarisme i a la poca informació que les famílies, i ells mateixos, tenen sobre els beneficis que l’exercici físic aporta a la seva salut. Ens referim a:
  • Obesitat i hipertensió arterial.
  • Diabetis mellitus de tipus II i/o dislipèmies.
  • Hiperlaxitud articular.
  • Hipotonia muscular associada a la sarcopènia (pèrdua de massa muscular).
  • Hipertonia/espasticitat (dificultats per aconseguir un estat de relaxació o distensió muscular).
  • Alteracions de la columna vertebral: Escoliosi, hiperlordosi lumbar, cifosi, cervicàlgies, entre d’altres.
  • Peus plans o escurçaments del tendó d’Aquil·les.
  • Depressió i ansietat.
La Fundació Elna entén la pràctica esportiva com un dret de la persona a gaudir de tots els beneficis que aquesta aporta. És per aquest motiu que un dels nostres principals objectius és assegurar unes adaptacions físico-esportives òptimes i individualitzades en funció de les necessitats i característiques de cada persona. Totes les pràctiques esportives són realitzades per entrenadors preparats i assessorades per professionals de la salut i l’esport.

Així mateix, la fundació pretén afavorir les relacions interpersonals entre aquests esportistes i la societat, a més de facilitar que arribin a practicar exercici físic conjunt amb altres persones sense DFI com a element d’inclusió comunitària. Considerem la diversió i l’entreteniment com a factors motivadors i imprescindible per a la pràctica d’exercici físic.

Les activitats no han estat escollides de forma aleatòria, sinó a partir de les recomanacions de l’evidència científica que han estudiat les persones amb discapacitat intel·lectual, recollides des de ja fa més de 20 anys a Europa.